YADA YADA – “Ik geloof in het concept maar het mag wel wat drukker”

Met de Yada Yada Market heeft het Hembrugterrein er een publiekstrekker bij. Dat blijkt wel tijdens de derde zondag sinds de opening op 1 april. Is de markt een aanwinst voor het gebied en hoe zien de ondernemers de toekomst?

yada02

De markt is een initiatief van de Zuid-Afrikaan Paul Rutzen, die eerder een overdekte markt startte bij bij Kaapstad, de Bay Harbour Market. Daar bracht hij verschillende elementen samen; een foodmarket, winkeltjes met kleding, sieraden en kunst én entertainment. Datzelfde concept runt hij nu in de Kathedraal op het Hembrugterrein met Barry van der Aar en Robien Klaassen. “Yada Yada is niet alleen een Food Market en dat willen we ook niet zijn”, zegt Klaasen. “De Food Market, de retail en het podium voor livemuziek moeten elkaar versterken.” “En er is kids-entertainment”, vult Rutzen aan. “Kinderen kunnen hun gang gaan en ouders kunnen gezellig zitten zonder zich druk te maken.”

yada01

Rutzen beaamt dat Yada Yada er voor de lange termijn zit. “We willen gestaag groeien. Nu in een keer duizenden mensen, daar zouden we niet op berekend zijn.” Belangrijk is de bekendheid, geeft hij toe. Een deel van de opbrengst gaat meteen terug in PR en marketing. “Je ziet al mensen die terugkomen”, zegt Klaassen. Een onderdeel dat nog ontbreekt is een terras bij mooi weer. Rutzen: “We werken er hard aan. Nu nog een vergunning bij de gemeente aanvragen.”.

yada04Rutzen en Klaasen zien in de diversiteit van het aanbod de kracht van Yada Yada. In dat aanbod zitten traders die een link naar de Afrikaanse achtergrond van Rutzen hebben, maar dat hoeft niet. “Mijn stiefvader is Angolees, misschien dat ik die Afrikaanse vibe daarom snel voel”, zegt Brian Greaves van Bubba, een Belgische producent van kroketten.

Hier opent Bubba Kroketten zijn eerste winkel voor het publiek in Nederland. “Wij zien dit als een ideale plek om publiek en ondernemers van onze producten te overtuigen.” Brian verwacht vooral bezoekers die via het pontje de weg naar Yada Yada weten te vinden, maar sterke PR en een goede samenwerking tussen alle ondernemers is cruciaal. De kwaliteit van de kroketten, gevuld met bijvoorbeeld garnalen of 4 soorten kaas, doet de rest.

 

Britt-&-BIen2
Britt-BIen1Britt & Bien past helemaal in het concept van Yada Yada. Het duo verkoopt sieraden uit Afrika die als extraatje het persoonlijke verhaal van de maakster hebben. De contacten hebben de zussen Britt en Robien Klaasen opgedaan tijdens hun verblijf en reizen in Afrika. “Wij gokken op een divers publiek, maar hopen voor de toekomst op klanten die speciaal voor ons komen.” Het idee van Yada Yada is dat klanten blijven hangen om wat te eten of drinken. Daarnaast denkt Klaassen dat de markt ook een aansporing is voor andere ondernemers om zich hier te vestigen. “Er zijn nog zo veel prachtige panden.”

yada03Het mag echter wel wat drukker vindt Irina Hornstra. Als Bio Butler verkoopt ze quiches, engelse Pie’s, sandwiches en salade in de ‘Kathedraal’, net als op de Noordermarkt in Amsterdam. “Daar stonden ineens twee Zuid-Afrikanen voor mijn neus die zeiden ‘we want you’. Toen ik vroeg waar, zeiden ze Hemburg. Ik dacht Hamburg? Laat maar zitten. Toen ik zag dat ze Hembrug bedoelden, was ik om.

Ik geloof in dit concept, maar er moet nog wel wat aan gesleuteld worden. Denk aan toeristen die naast de Zaanse Schans en het nieuwe centrum van Zaandam ook Yada Yada aandoen. De promotie moet beter. Ik heb tegen Paul gezegd: ‘zorg jij dat er mensen zijn, dan ik zorg voor de verkoop’.”

 

Tekst: Luc Wierts